بازاریابی از طریق موبایل

بازاریابی موبایلی چیست؟

امروزه موبایل بخشی از زندگی افراد محسوب می شود و عمدتا برای برقراری ارتباط با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از جنبه بازاریابی به این موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که بهترین ابزار برای برقراری ارتباط با مشتریان کسب و کار به وجود آمده است به این دلیل که شما در هر لحظه از زمان و در هر مکان می توانید اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در اختیار مخاطبان قرار دهید و محصولات خود را به اشتراک بگذارید.
Mobile-Marketingدر بازاریابی موبایلی، تعدادی فعالیت به منظور برقراری ارتباط با مشتریان با هر دستگاه متصل به شبکه انجام می شود. موبایل و یا هر دستگاه متصل به شبکه می تواند ابزار مناسبی برای بازاریابی دیجیتالی باشد. این وسیله می تواند به اشکال متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد که در ادامه بیان می شود.
بازاریابی موبایلی یا بازاریابی سیار به روشی گفته می شود که در آن تمام امور مربوط به بازاریابی دیجیتالی از طریق یک دستگاه سیار مانند گوشی هوشمند و یا تبلیت انجام شود.
آندریاس کاپلان بازاریابی موبایلی را اینگونه تعریف کرده است: ” هر گونه فعالیت بازاریابی که از طریق یک شبکه همیشه حاضر و زنده صورت می گیرد و کاربران از طریق یک دستگاه موبایل به این شبکه متصل هستند را بازاریابی موبایلی می گویند.”
در واقع به فرآیند ارتباط با مشتری، شناخت نیازهای آن، بهینه سازی محصول، معرفی کسب و کار توسط موبایل (گوشی و تیلت) را بازیابی سیار یا موبایلی می گویند. در حال حاضر مردم زمان زیادی را صرف درگیری با دستگاه های تلفن همراه می کنند می توان انتظار داشت که این روند ادامه پیدا کند و حتی در آینده بیش تر شود بنابراین از این فرصت استفاده کنید و آماده باشید!!!!

Mobile-Marketing-2

خدمات مربوط به بازاریابی موبایلی

۱- طراحی و ساخت اپلیکیشن های کاربردی
می توان با ارائه یک برنامه کاربردی خدمات مربوط به کسب و کار خود را به مخاطبان نشان داد و با آن ها ارتباط برقرار کرد.

۲- اس ام اس مارکتینگ
این روش از طریق ارسال پیامک صورت می گیرد. در این روش مخاطب حتما پیام را دریافت می کند این رایج ترین روش در بازاریابی موبایلی است.

۳- بازاریابی شبکه های اجتماعی تحت موبایل
از اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی که مخصوص موبایل هستند مانند اینستاگرام استفاده کرده و محصول و کار خود را ارائه کنیم.

۴- بازاریابی MMS (پیام های چند رسانه ای)
ارسال یک پیام که می تواند به صورت ترکیب عکس، متن، فیلم و صدا باشد. در حال حاضر تمام گوشی های هوشمند قابلیت دریافت پیام های چند رسانه ای را دارند.

۵- بازاریابی مبتنی بر وب
در این روش می توان صفحات وب را مخصوص موبایل تنظیم کرد تا مخاطبان بتوانند به راحتی از وب سایت شما بازدید کنند و شما می توانید کسب و کار خود را ارائه کنید.

۶- کدهای QR
استفاده از این کدها به مخاطبان اجازه می دهد تا به جای وارد کردن آدرس یک سایت از طریق اسکن کردن کد به بخش مورد نظر منتقل شوند. این کدها را می توان بر روی محصول و یا در صفحات وب قرار داد.

۷- بازاریابی از طریق بازی های هوشمند
برخی از بازی های موبایل که امروزه در بازار ارائه شده اند را می توان به منظور تبلیغات محصول و کسب و کار خود به کار برد. به این صورت که با ارائه پیام های تبلیغاتی و یا اینکه حمایت از بازی ارتباط با مشتری را برقرار کنیم و کار خود را ارائه و تبلیغ کنیم.

۸- بازاریابی از طریق بلوتوث
۹- تولید محتوا از طریق موبایل
۱۰- طراحی موبایل کاتالوگ

آمار استفاده کاربران از موبایل

۵/۹۹ درصد: دسترسی به محتوا / اطلاعات
۱/۶۳ درصد: اینترنت
۱/۶۲ درصد: چک کردن ایمیل
۴۶ درصد: بازی
۴۷/۴۱ درصد: دانلود و استفاده از اپلیکیشن‌ها
۱۵ درصد: خرید
و ۲۹ درصد تمام جستجوهای اینترنتی از طریق موبایل صورت می گیرد.