سئوی درون سایت

پیش از این در صفحه مربوط به سئو (بهینه سازی سایت) به معرفی کامل سئو و اهمیت آن در بازاریابی اینترنتی پرداختیم. حال قصد داریم در قالب ۲ مقاله آموزشی به عوامل موثر در بهینه سازی موتورهای جستجو بپردازیم.

چطور رتبه سایت را در گوگل افزایش دهیم؟

در الگوریتم‌های موتورهای جستجو معمولا عوامل بسیار زیادی نقش دارند. به عنوان مثال گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور موثر را برای رتبه‌بندی صفحات اینترنتی در نظر می‌گیرد. برخی از این عوامل دارای اهمیت بالا و برخی دیگر نیز با اولویت پایین‌تر، توسط موتورهای جستجو بررسی می‌گردند. حتی تعدادی از عوامل کاملا مستقل از ویژگی‌های سایت بوده و به دنیای بیرون از سایت مرتبط می‌شوند. نکته حائز اهمیت، مشترک بودن تعداد زیادی از عوامل موثر در موتورهای جستجو است.

در آغاز بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای یک سایت، نیازی نیست توجه ویژه‌ای به همه این عوامل صورت گیرد. همانطور که گفته شد برخی از فاکتورها دارای تاثیر بیشتری در رتبه‌بندی صفحات اینترنتی دارند؛ بنابراین مد نظر قرار دادن و اجرای آن‌ها می‌تواند شامل بخش عمده‌ای از بهینه‌سازی باشد.

بطور کلی عوامل موثر در سئو به دو دسته تقسیم می‌شوند:

در این پست ما سعی در معرفی عواملی از سئو داریم که مربوط به ویژگی های داخلی سایت شما هستند!

On-site-SEO1

سئوی درون سایت چیست؟

بخش عمده‌ای از فاکتورهای موثر در سئو مرتبط با ویژگی‌ها و عناصر درون سایت بوده که می‌تواند توسط طراح و مدیریت سایت، اجرا و هدایت شوند. این فاکتورها تحت تاثیر عناصر مختلف سایت از جمله محتوا، فایل‌ها، کدها، دامنه و … هستند. بنابراین اغلب آن‌ها را در سه گروه عوامل درون صفحه (on-page)، سایت و دامنه (Domain) دسته‌بندی می کنند.

۱- سئوی درون صفحه (On-page)

سئوی درون صفحه شامل مجموعه عواملی است که مختص هر صفحه از سایت هستند. تعداد زیادی از فاکتورهای بهینه‌سازی مربوط به این بخش بوده و بنابراین می‌توان گفت بیشترین تاثیر را در افزایش رتبه صفحات اینترنتی دارد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی درون صفحه آورده شده است:

۱-۱- وجود کلیدواژه در تگ عنوان صفحه

keywordمتاتگ عنوان (Title meta tag) را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در الگوریتم موتورهای جستجو دانست. متاتگ در واقع بیانگر موضوع مطالب موجود در هر صفحه اینترنتی است. بنابراین موتورهای جستجو از آن برای درک بهتر محتوای صفحه و ارائه شرحی مختصر از مطالب به کاربران در صفحه نتایج جستجوی خود استفاده می کنند.

وجود کلمه کلیدی در متاتگ کمک زیادی به رتبه صفحه در موتورهای جستجو می کند. در واقع می‌توان گفت قرارگیری کلمه کلیدی در متاتگ امری ضروری است. همچنین توصیه زیادی بر استفاده از کلمه کلیدی در آغاز متن متاتگ می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای متاتگ تاثیر بسیار بیشتری از بهره‌گیری از آن در میانه یا انتهای متاتگ دارد.

۱-۲- استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات

امروزه توجه ویژه‌ای به تگ توضیحات (Description Tag) هر صفحه می‌شود. تگ توضیحات شامل عبارات و جملاتی کامل‌تر از متاتگ در مورد هر صفحه سایت است. اکثر موتورهای جستجو در صفحه نتایج خود علاوه بر متاتگ، تگ توضیحات را نیز نشان می‌دهند. بنابراین استفاده از تگ توضیحات و البته بهره‌مندی از کلمه کلیدی در آن می‌تواند علاوه بر موثر واقع شدن در بهبود رتبه صفحه در موتورهای جستجو، کاربران را نیز در انتخاب سایت از میان سایر نتایج جستجو راغب نماید.

۱-۳- استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1

استفاده از تگ H1 برای هر صفحه از سایت پیشنهاد می‌شود. این تگ معمولا در ابتدای صفحه قرار می‌گیرد و بیانگر موضوع مطالب است. قرارگیری کلیدواژه در داخل تگ H1 باعث می‌شود موتور جستجو تصور بهتری از رابطه میان تگ و محتوای صفحه داشته باشد.

۱-۴- استفاده از کلمه کلیدی در محتوای سایت

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، برای بهینه‌سازی صفحه باید از کلمه کلیدی در محتوا نیز استفاده شود. قرارگیری کلمه کلیدی در محتوا به موتور جستجو این اطمینان را می‌دهد که مطالب موجود در سایت کاملا در راستای آن کلمه تولید شده است. بنابراین عدم استفاده از کلمه کلیدی در محتوا می‌تواند به معنی یک ناهمگونی بین عناوین صفحه و محتوای آن باشد.

Keywords

۱-۵- طول و مقدار محتوا

این روزها کاربران بیشتر به دنبال محتواهای آموزنده بوده و اطلاعات عمومی و مختصر نیازهای آن‌ها را مرتفع نمی‌کند. از این‌رو موتورهای جستجو نیز نگاه ویژه‌ای به مطالب معتبر و آموزنده دارند. همچنین می‌تواند گفت اغلب محتواهای طولانی‌تر دارای اطلاعات گسترده‌تر بوده و شانس بیشتری برای جلب توجه موتورهای جستجو دارند. بنابراین می‌توان گفت در بهینه‌سازی صفحات اینترنتی باید به و کیفیت محتوا نگاه ویژه‌ای داشت.

۱-۶- عدم تکرار محتوا

استفاده مکرر از یک محتوای ثابت در سایت می‌تواند موجب کاهش رتبه گردد. یکی از اشتباهات رایج مدیران تازه کار سایت‌ها تکرار یک محتوا در صفحات مختلف است. این کار نه تنها به سئوی سایت کمکی نمی‌کند بلکه موجب تنزل رتبه می گردد.

۱-۷- استفاده از تگ کنونیکال

گاهی مواقع نمی‌توان از داشتن صفحات با محتوای تکراری جلوگیری نمود. در چنین مواقعی می‌توان با استفاده از تگ کنونیکال (Canonical tag) به موتور جستجو اعلام کرد که محتوای این صفحه معادل با محتوای صفحه دیگر سایت است.

۱-۸- بهینه سازی تصاویر

در اجرای سئو، علاوه بر متن‌های موجود در صفحه باید سایر رسانه‌ها نیز بهینه‌سازی گردند. از جمله مهم‌ترین رسانه‌ها می‌توان به تصاویر اشاره نمود که می‌توانند کمک زیادی به سئوی صفحه کنند. انتخاب عنوان مناسب برای متن جایگزین تصویر (ALT)، اسم و شرح تصویر اقدامات اساسی در زمینه سئوی تصاویر هستند.

SEO-8

۱-۹- بروزرسانی محتواها

اغلب موتورهای جستجو به بروزرسانی مطالب درون صفحات، روی خوش نشان می‌دهند. بنابراین باید محتوای صفحات سایت در بازه‌های زمانی مناسب بروزرسانی گردند. هر چند صفحات ثابت و تجاری سایت را نمی‌توان مانند بلاگ بطور مداوم تغییر داد، اما اصلاح و ایجاد تغییرات در آن‌ها در بازه‌های کمتر از ۱۲ ماه پیشنهاد می‌گردد.

۱-۱۰- لینک نمودن به صفحات خارجی

ارجاع و لینک نمودن به صفحات خارجی می‌تواند نشانه‌های اعتماد به مطالب شما را برای موتورهای جستجو ایجاد نماید. گاهی اوقات بهتر است جهت SEO-9کسب اطلاعات بیشتر و یا ایجاد مرجع، کاربران را به سایت‌های معتبر دیگر لینک نمود. البته تعداد زیاد لینک‌های خروجی از سایت می‌تواند تاثیر منفی در سئوی سایت داشته باشد. بنابراین قرار دادن تعداد متعادلی از لینک‌های خارجی و البته معتبر می‌تواند سبب جلب اعتماد موتورهای جستجو و بهبود رتبه گردد.

۱-۱۱- ایجاد لینک های داخلی

ایجاد لینک بین صفحات مختلف سایت می‌تواند موجب پیوند عمیق میان آن‌ها شود. این کار علاوه بر تاثیر مثبت بر موتورهای جستجو موجب راهنمایی بهتر کاربران در سایت نیز می‌گردد.

۱-۱۲- استفاده از کلمه کلیدی در URL سایت

استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحه می‌تواند نشانه های مثبت را برای موتورهای جستجو ایجاد نماید. در بسیاری از موارد می‌توان کلمه کلیدی را در ادامه آدرس صفحه (“example.ir/…keyword….”) قرار داد.

۲- سئوی سایت

این فاکتورها در ویژگی‌ها و ساختار کلی سایت قرار دارند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی سایت آورده شده است:

۲-۱- نقشه سایت

داشتن نقشه سایت (Sitemap) به موتورهای جستجو در بررسی و ایندکس نمودن سایت کمک بزرگی می‌کنند. در حقیقت داشتن نقشه سایت ساده‌ترین و موثرترین روش شناسایی تمامی صفحات سایت به موتورهای جستجو است.

Site-Map

۲-۲- ایجاد اعتماد برای دامنه

کاملا واضح است که گرفتن اعتماد از گوگل تاثیر زیادی بر رتبه سایت و سئو دارد. اما چگونه می‌توان اعتماد گوگل را جلب نمود. آقای بریان دین در اینجا لیستی از عوامل موثر برای جلب اعتماد گوگل را جمع‌آوری نموده است.

۲-۳- محل قرارگیری سرورهای سایت

Responsive-siteاین اعتقاد وجود دارد که محل قرارگیری سرورهای سایت تاثیر مستقیمی بر سئوی منطقه‌ای دارد. بنابراین استفاده از سرورهای داخل ایران می‌تواند نتایج بهتری نسبت به سرورهای خارجی در سئو نشان دهد.

۳-۳- بهینه‌سازی سایت برای تلفن‌های همراه و تبلت ها

در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۶ درصد از جستجوها توسط دستگاه‌های همراه (موبایل‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند مانند ایپد) صورت گرفته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آینده نیز افزایش یابد. بنابراین بهینه سازی سایت برای استفاده در تلفن های همراه موجب علاقمندی بیشتر کاربران خواهد شد.

۳-۴- استفاده از ابزار مدیریت سایت گوگل

ثبت نام در Google Webmaster tool و انجام فرایند تایید سایت در آن می‌تواند به ایندکس شدن سریع‌تر و بهتر سایت کمک شایانی نماید. همچنین آمار و اطلاعاتی که این ابزار در دسته‌بندی‌های مختلف در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد می‌تواند در ابعاد مختلف برای بهبود عملکرد سایت مورد استفاده قرار گیرد.

۳- سئوی دامنه (Domain SEO)

در گذشته اهمیت سئوی دامنه بسیار بیشتر از حال بود؛ با این وجود همچنان برخی فاکتورهای تاثیر گذار در سئو به این مورد اشاره دارد.

۳-۱- استفاده از پسوند TLD کشوری برای آدرس سایت

اگر بازار هدف یک سایت بیشتر کاربران محلی و داخلی کشور است، توصیه می شود از TLD ویژه کشوری (ir, ru, fr, …) برای آدرس سایت استفاده شود. به عنوان مثال اگر بازار هدف سایت کاربران داخل ایران است بهترین گزینه برای TLD انتخاب ir خواهد بود.

۳-۲- طول مدت زمانی ثبت دامنه

برخی از موتورهای جستجو مانند گوگل به مدت اعتبار دامنه ثبت شده اهمیت می‌دهند. داشتن مدت اعتبار زمانی بیشتر برای دامنه به معنی امکان دوام بیشتر سایت و اعتماد بیشتر به آن است.

۳-۳- تاریخچه دامنه

ممکن است دامنه قبلا متعلق به شخص و شرکت دیگری بوده باشد و این تاریخچه می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های موتورهای جستجو تاثیرگذار باشد. به خصوص اگر سایت قبلی دارای محتوایی هم راستا با سایت جدید باشد.

در این مقاله با عوامل موثر در سئوی درون سایت آشنا شدید. جهت تکمیل برنامه سئوی خود می توانید مقاله سئوی بیرون سایت را نیز مطالعه نمایید!