در ادامه مقالات آموزشی عوامل موثر در سئو این بار به سئوی بیرون سایت می پردازیم. در مقاله قبل (تحت عنوان سئوی درون سایت) با عواملی از ویژگی های درونی سایت که در رتبه بندی گوگل موثر هستند آشنا شدیم. امروز با آن دسته از عوامل سئو که خارج از چهارچوب سایت هستند آشنا خواهیم شد.

On-site-SEO1

سئوی بیرون سایت (Off-page SEO)

علاوه بر فاکتورهای داخلی سایت، برخی از عوامل خارجی نیز می‌توانند در بهبود رتبه صفحات سایت کمک کنند. این عوامل معمولا با عنوان Off-page شناخته می‌شوند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است.

۱- تعداد دامنه های لینک کننده به سایت

یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو تعداد دامنه‌هایی است که به بخش های مختلف سایت شما لینک داده‌اند. این مورد را می توان مهم ترین عامل سئوی بیرون سایت دانست. شما باید برای ارتقاء رتبه سایتتان تلاش کنید سایت های دیگر به صفحات شما لینک دهند. این کار می تواند با درخواست ایجاد لینک دوجانبه انجام شود. اما بهترین روش می تواند انتشار محتوای غنی باشد. داشتن اطلاعات علمی و مستند و انتشار آنها باعث خواهد شد سایر سایت ها از آن ها استفاده نموده و به سایت شما لینک دهند.

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین مکان های ایجاد لینک ورودی به سایت است. برای این کار کافی است شما محتوای غنی شامل متن، ویدئو و یا تصاویر را در آن ها منتشر کرده و لینک سایتتان را جهت دریافت اطلاعات بیشتر در وسط یا انتهای محتوا قرار دهید.

۲- تعداد لینک ها از یک دامنه

تعداد لینک دریافتی از یک دامنه خاص نیز می‌تواند در بهبود رتبه‌بندی سایت کمک نماید. البته تاثیر این مورد کمتر از فاکتور قبلی است.

Off-page-SEO-1

۳- رتبه صفحات لینک دهنده

تمامی لینک‌های ورودی سایت دارای تاثیر یکسانی نبوده و قطعا لینک‌های دریافتی از صفحات با رتبه بالاتر تاثیر بیشتری از لینک‌های دیگر دارند. بنابراین باید به دریافت لینک از صفحه‌های معتبر اهمیت بیشتری داد.

۴- رتبه سایت‌های لینک دهنده

مشابه با فاکتور قبلی، رتبه سایت لینک‌دهنده نیز داری اهمیت است. باید به این نکته اشاره نمود که ممکن است رتبه یک صفحه از سایت با رتبه کلی آن دارای تفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است یک صفحه به دلیل محتوا و سئوی نامناسب دارای رتبه پایین بوده و این در حالی است که سایت به طور کلی دارای رتبه بالایی باشد. بنابراین رتبه سایت مبدا لینک نیز در سئو دارای اهمیت است.

۵-محتوا و ارتباط موضوعی سایت های لینک دهنده

یکی از نکات مهم برای موتورهای جستجو وجود ارتباط موضوعی و محتوایی بین سایت لینک‌دهنده به یکدیگر است. برخی از مدیران سایت‌ها به اشتباه و برای بهبود سئو، از سایت‌هایی با موضوع متفاوت درخواست لینک دریافتی دارند. وجود ارتباط موضوعی بین مبدا و مقصد لینک در واقع به معنی غیر تبلیغاتی بودن آن است.

۶- دریافت لینک از صفحه اصلی (Home page)

دریافت لینک ورودی از صفحه اصلی سایت‌ها تاثیر بسیار بیشتری نسبت به لینک از صفحات دیگر آن دامنه دارد.

۷- تعداد لینک‌های دنبال شونده (dofollow) در مقابل لینک‌های دنبال نشونده (nofollow)

این ویژگی وجود دارد که بتوان به موتورهای جستجو اعلام نمود که تمام یا تعدادی از لینک‌های داخل صفحه را دنبال نکنند. این کار با استفاده از قرار دادن دستور nofollow در کدها امکان‌پذیر است. بدین ترتیب موتورهای جستجو لینک یا لینک‌های مورد نظر را در نظر نخواهند گرفت. گوگل به طور رسمی اعلام نموده است که هیچ کدام از لینک‌های دنبال نشونده را مد نظر قرار نخواهد داد و آن‌ها تاثیری در سئو نخواهند داشت.

۸- چگالی نوع لینک های دریافتی

دریافت لینک با ویژگی‌های مشابه می‌تواند به معنی تقلب و موجب کاهش رتبه سایت گردد.

Bad-Link

۹- لینک های متنی

موتورهای جستجو به لینک‌های ایجاد شده در متن و محتوای سایت اهمیت بسیار بیشتری به لینک‌های قرارگرفته در نوارهای کناری (Sidebar) می‌دهند.

۱۰- انکر لینک‌ها (Link Anchor)

بخشی از متن که به صفحات دیگر لینک می‌شود به عنوان انکر شناخته می‌شود. در مرورگرهای جدید معمولا این بخش متن با رنگ آبی نمایش داده می شود. داشتن انکر مناسب برای لینک‌های ورودی سایت از عوامل بسیار مهم در سئو است.

 

امیدواریم این مقاله آموزشی مورد پسند شما بوده باشد.