گوگل: غول موتورهای جستجو

گوگل در حال حاضر با سهم بیش از ۸۰ درصدی از بازار به عنوان غول موتورهای جستجوی جهان شناخته می‌شود. این در حالی است که در کشور ما سهم گوگل بالاتر از این رقم بوده و بیشتر از ۹۰ درصد از جستجوها توسط این موتور انجام می‌گیرد. کمتر کاربر اینترنت را می‌توان پیدا نمود که تاکنون از این موتور جستجو برای پیدا نمودن مطالب، عکس و یا ویدئو استفاده نکرده باشد. الگوریتم‌های پیچیده و دقیق برای نمایش اطلاعات مطلوب برای کاربران سبب شده است این شرکت بتواند خود را به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجو مطرح نماید.

google-banner_2

با اعلام یک عنوان جهت جستجو از سوی کاربر به این موتور، بلافاصله گوگل اقدام به استخراج نتایج از پیش ذخیره شده در حافظه‌های خود نموده و متناسب‌ترین صفحات اینترنتی موجود در ارتباط با موضوع مورد نظر را به ترتیب در یک یا چندین صفحه نمایش می‌دهد. بنابراین وبسایتی که از دید الگوریتم‌های گوگل بیشترین ارتباط را با موضوع ورودی داشته باشد با رتبه بالاتری در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود.

google ad words

پروژه Google Adwords

شرکت گوگل از سال ۲۰۰۴ با شروع پروژه‌ای به نام Google Adwords به شرکت‌های تجاری این اجازه را داد که با پرداخت هزینه‌ای بتوانند در صفحه نتایج گوگل تبلیغ کنند. این طرح در ابتدا تنها در ایالات متحده و کانادا و سپس از سال ۲۰۰۸ در سایر کشورهای جهان نیز اجرا گردید. بر اساس این طرح گوگل با دریافت هزینه از شرکت‌های متقاضی، صفحه سایت آن‌ها را در هنگام جستجوی موضوعات مرتبط در رتبه‌های اول نتایج خود نشان می‌دهد. البته جهت اطلاع کاربران از این موضوع در کنار نمایش آدرس سایت با قرار دادن کلمه Ad تبلیغاتی بودن این نتیجه جستجو را گزارش می‌دهد. طبق قوانین گوگل حداکثر ۳ نتیجه تبلیغاتی می‌تواند به عنوان رتبه‌های اول تا سوم در صفحه نتایج جستجو قرار گیرد. همچنین برخی از تبلیغات نیز در نوار سمت راست صفحه نتایج گوگل قرار می‌گیرند.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، رتبه‌های اول تا سوم و همچنین نوار سمت راست صفحه نتایج گوگل می‌تواند شامل تبلیغات پرداختی باشد. این تبیلغات زمانی نمایش داده می‌شود که یک یا تعدادی شرکت به ازای کلمه یا عبارت خاصی درخواست تبلیغات داده باشند. در این صورت هنگامی که کاربر آن کلمه یا عبارت را جستجو کند، گوگل در ابتدای نتایج خود به صفحه شرکت‌های مربوطه اشاره می‌کند. در ادامه نتایج طبیعی و اصلی گوگل (Organic) به ترتیب رتبه‌بندی‌های صورت گرفته توسط الگوریتم‌های این شرکت نمایش داده خواهند شد.

مدیران شرکت ها اغلب ترجیح می‌دهند با بهبود عملکرد سایت خود (اجرای سئو) موجب بالا رفتن رتبه و در نتیجه قرارگیری در صفحه اول نتایج گوگل شوند. با این کار علاوه بر عدم پرداخت هزینه تبلیغات، می‌توانند برای رنج وسیعی از کلمات کلیدی صفحات سایت را در رتبه‌های برتر گوگل قرار دهند. از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد کاربران علاقه چندانی به بازکردن نتایج تبلیغاتی موتورهای جستجو ندارند.

Google-Result-Page