بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) چیست؟

سئو به معنی اجرای استراتژی جهت بهبود محل قرارگیری یک وبسایت بر روی صفحات نتیجه موتورهای جستجو بصورت طبیعی و بدون پرداخت هزینه است. به بیان ساده‌تر سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که باعث افزایش رتبه وبسایت در موتورهای جستجو می‌شود. نتیجه این فعالیت‌ها افزایش تعداد بازدیدکنندگان و ترافیک سایت از طریق موتورهای جستجو است.

SEO-2

مقدمه ای بر سئو

امروزه بیشتر کاربران شروع کار با اینترنت را از یک جستجو ساده در مورد موضوع مد نظر خود آغاز می‌کنند. استفاده از موتور جستجوی گوگل، بینگ و یاهو بخش عمده‌ای از فعالیت افراد را در اینترنت شامل می‌شود. پیگیری اخبار، مرور مطالب علمی، استخراج اطلاعات یک محصول، بررسی روش‌های حل یک مشکل، درمان یک بیماری و یا مقایسه میان محصولات جهت انجام خرید از جمله مواردی هستند که کاربران اینترنت جهت یافتن آن‌ها از موتورهای جستجو کمک می‌گیرند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در بیش از ۹۴ درصد موارد، کاربر از نتایج صفحه اول جستجوی گوگل و بینگ استفاده می‌کنند. از این رو سهم عمده‌ای از ترافیک انتقالی از موتورهای جستجو متعلق به وبسایت‌هایی است که در صفحه اول نتایج ظاهر می‌گردند. این امر سبب می‌گردد مدیران علاقه زیادی برای نمایش وبسایت‌شان در رتبه‌های بالایی نتایج موتورهای جستجو دارند.

اما چه دلایلی سبب می‌شود که برخی از وبسایت در رتبه‌های بالا و برخی دیگر در رتبه‌های پایین‌تر نتایج جستجو قرار گیرند؟!؟

برای جواب سوال بالا ابتدا نیاز به داشتن اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد موتورهای جستجو است. با وجود تعداد زیاد موتورهای جستجو در سطح جهان و شرکت‌های متفاوت ارائه‌کننده، تقریبا الگوریتم مشابهی برای رتبه‌بندی سایت‌ها در هر یک از آن‌ها استفاده می‌شود. این الگوریتم‌ها بر اساس قوانینی خاص و با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به بررسی اطلاعات و ویژگی سایت‌های مختلف نموده و نتیجه در حافظه‌های قدرتمند ذخیره می‌گردد. از طرفی جهت بهبود نتایج جستجو، شرکت‌ها دائماٌ اقدام به ایجاد تغییراتی در الگوریتم‌های خود می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت الگوریتم مشخص و ثابتی جهت رتبه‌بندی سایت‌ها وجود نداشته و عوامل تاثیرگذار در این زمینه بطور مداوم دچار تغییراتی می‌گردند.

با توجه به مطالب عنوان شده در بالا، آگاهی از قوانین و عوامل موثر در الگوریتم‌های اجرایی توسط موتورهای جستجو و پیاده‌سازی آن‌ها در طراحی سایت موجب ارتقاء رتبه خواهد شد. مجموعه فعالیت‌هایی که در این راستا صورت می‌پذیرد با عنوان بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) نامیده می‌شود.

نقش سئو در بازاریابی دیجیتال

بر اساس آخرین آمار بطور تقریبی حدود ۱۴ میلیارد جستجوی اینترنتی در ماه توسط کاربران صورت می‌گیرد. نکته قابل توجه در این میان سهم بالای جستجوهای تجاری و بازرگانی است که بیش از ۷۰ درصد آن را تشکیل می‌دهد.SEO-4 بنابراین شرکت‌ها و کسب و کارهای تجاری نگاه ویژه‌ای به دریافت ترافیک بالا از طریق موتورهای جستجو دارند. اما برای دریافت ترافیک از این روش چه راهکارهایی وجود دارد؟

اکثر کاربران در جستجوهای خود معمولا از گزینه‌های اولیه صفحات نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت سهم عمده‌ای از ترافیک نصیب سایت‌هایی با رتبه بالاتر خواهد شد. پس جهت جذب کاربران از طریق موتورهای جستجو، باید اقدام به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نمود. این کار در حقیقت همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) است و می‌توان آن را به عنوان یکی از رکن‌های اساسی در بازاریابی دیجیتال دانست. بسیاری از بازاریابان دیجیتال پیوند میان کارخود و سئو را جدایی ناپذیر دانسته و به خوبی از آن در استراتژی بازاریابی خود بهره می‌برند.

در حال حاضر سئو بالاترین بازگشت سرمایه را در بازاریابی دیجیتال داشته و اجرای صحیح آن می‌تواند تا بیش از ۳۰ درصد از کاربران اینترنتی را به خود جذب نماید. استفاده از این فضای مناسب برای کسب و کارهایی که ارتباط زیادی با دنیای دیجیتال داشته و کاربران از اینترنت برای رسیدن به محصول یا خدمت خود استفاده می‌کنند بسیار مناسب خواهد بود.

به عنوان مثال در حرفه پزشکی بسیاری از بیماران ابتدا در فضای اینترنت به دنبال روش‌های نوین و مناسب بهبودی بیماری بوده و حتی از این طریق پزشک مناسب خود را انتخاب می‌کنند. بنابراین بهبود رتبه از طریق سئو می‌تواند تعداد زیادی از مشتریان را برای حرفه پزشکی به ارمغان آورد.

مزایای سئو برای بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفته شد سئو از مهم‌ترین عناصر بازاریابی دیجیتال است. از این رو می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای بهبود کسب و کار ایجاد نماید. در ادامه سه مورد از مهم‌ترین مزایای سئو برای بازاریابی دیجیتال آورده شده است.

  • هدف‌گیری دقیق مخاطبین

بخش عمده‌ای از جستجوهای اینترنتی کاربران جهت یافتن محصول یا سرویس خاص انجام می‌شود. بهینه‌سازی صفحات یا مجموعه سایت برای هدف قرار دادن این دسته از مخاطبین می‌تواند موجب جذب تعداد بسیار زیادی از مشتری‌های بالقوه گردد. به عنوان مثال، ارائه اطلاعات دقیق و بیان مزایای یک محصول تولیدی شرکت در یک صفحه از سایت و اجرای قواعد سئو در آن می‌تواند مسیر را برای دریافت ترافیک از موتورهای جستجو باز نماید.

  • تبلیغات بسیار کم هزینه و موثر

همانطور که پیش از این نیز گفته شد روزانه تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنتی از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. موتور جستجوی گوگل را می‌توان اصلی‌ترین مبدا فعالیت‌های اینترنتی کاربران ایرانی دانست. بنابراین با بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو، در واقع می‌توان تبلیغات هدفمندی را در پیش روی میلیون‌ها کاربر اینترنت قرار داد. با وجود وسعت بسیار زیاد این تبلیغات، هزینه بسیار پایینی تنها برای اجرای فرایند سئو نیاز است.

  • تبلیغات پویا و سریع

در فضای اینترنت تبلیغات می توانند به سرعت منتشر و یا ویرایش شوند. مدیریت سایت می‌تواند در هر لحظه نوع و هدف تبلیغات خود را اصلاح نماید. در صورتی که بهینه‌سازی سایت به خوبی اجرا شده باشد، این تبلیغات در کمتر از چند ساعت توسط موتورهای جستجو در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این تغییرات می‌توانند بی‌نهایت و بدون پرداخت هزینه باشند.

جهت مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ بر روی آن کلیک نمایید!

ارتباط سئو با کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال

در دنیای امروز بهینه‌سازی علاوه بر وبسایت‌ها در سایر کانال‌های دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و حتی ویدئو نیز اجرا می‌شود. سئو در حقیقت مجموعه‌ای از اقدامات برای افزایش کلیک و بهبود ترافیک سایت است. رسانه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها محل بسیار مناسبی برای جذب مخاطبین هستند. تولید محتوای مناسب برای این کانال‌ها و ایجاد لینک‌های قوی به وبسایت می‌تواند ترافیک بسیار مناسبی را برای وبسایت ایجاد نماید. همچنین استفاده از محتوای دیداری و شنیداری با رعایت قواعد بازاریابی و سئو در ویدئوهای تبلیغاتی می‌تواند ذهنیت مخاطبین را به سمت استفاده از وب سایت جلب نماید.

 SEO-6

جهت آشنایی بیشتر با عوامل موثر در سئو به این صفحه مراجعه نمایید.