بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ (تعریف بازاریابی محتوا)

بازاریابی محتوا (Content Marketing) به مفهوم روند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط به منظور جذب، اکتساب و تعامل با مخاطبین است. محتوا اشکال گوناگونی دارد؛ اما تنها مواردی که به کسب مشتری سودآور ختم شود به عنوان محتوای بازاریابی شناخته می‌شود.

مقدمه‌ای بر بازاریابی محتوا

پیش از انجام بروزرسانی در الگوریتم موتورهای جستجو مانند گوگل، کیفیت محتوای درون سایت‌ها مورد توجه زیادی قرار نمی‌گرفتند. مدیران سایت‌ها اغلب به دنبال قرار دادن اطلاعات اولیه در مورد کسب و کارخود بودند و نگرانی کمی در مورد ارزش این اطلاعات وجود داشت. اما با تحول در الگوریتم موتورهای جستجو، تغییرات بزرگی در ارزشمندی عناصر مختلف وبسایت‌ها ایجاد گردید. از این پس بازاریابان به دنبال استفاده از اطلاعات مفید و ارزشمند در استراتژی بازاریابی دیجیتالی خود بودند. این تغییرات سبب گردید مدیران سایت‌ها نگاه ویژه‌ای به کیفیت محتوای مورد استفاده و چگونگی ارتباط با مخاطبین از طریق انتشار این اطلاعات داشته باشند.

امروزه مشتریان و خریداران در عصر فروانی اطلاعات زندگی می‌کنند. آن‌ها بیشتر از هر زمانی در معرض پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی قرار دارند. این پیام‌ها از طریق کانال‌های مختلف و در قالب‌های متفاوت در اختیار افراد قرار می‌گیرند. در این میان تعداد اندکی از تبلیغات هستند که توجه کاربر را به خود جلب نموده و ممکن است سبب تبدیل وی به یک مشتری برای کسب و کار تبلیغ‌کننده شوند. اما چه چیزی باعث می‌شود که تنها تعداد اندکی از پیام‌های تبلیغاتی ثمربخش باشد؟

content-marketing

با گسترش نفوذ اینترنت در زندگی روزمره مردم و افزایش سطح بینش تجاری، اغلب افراد پیش از انتخاب و خرید یک محصول یا سرویس به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با آن هستند. آن‌ها برای خرید یک ماشین، کتاب، لباس، رفتن به درمانگاه یا رستوران به سراغ اینترنت رفته و در موتورهای جستجو یک سوال را مطرح می کنند. بهترین خودرو کدام است؟ جذاب ترین کتاب سال؟ مناسب‌ترین لباس فصل؟ پزشک متخصص قلب؟ با کیفیت‌ترین رستوران؟ پاسخ این سوالات در دل محتوای وبسایت‌ها قرار دارد. اینجاست که داشتن یک محتوای ارزشمند، کاربران را از طریق موتورهای جستجو به سمت وبسایت یک کسب و کار هدایت می کند.

موفقیت در کسب مشتری اینترنتی

سال‌هاست که روش‌های موثر در بازاریابی تغییر نموده و فعالیت‌های سنتی جای خود را به اقدامات علمی و برنامه‌ریزی شده داده‌اند. بازاریابی امروز مبتنی بر انتشار اطلاعات ارزشمند و تعامل پویا با مشتریان در فضای دیجیتال است. در حقیقت آن چیزی که موجب جذب کاربران و تبدیل آن‌ها به یک مشتری می‌شود، محتوایی است که توسط کسب و کار در دنیای دیجیتالی منتشر شده است. این نوع بازاریابی با عنوان بازاریابی محتوا شناخته می شود.

بازاریابی محتوا در اصطلاح مجموعه‌ای از استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی است که با استفاده از محتوا در جهت جلب مشتری و بصورت یکپارچه و هماهنگ شکل گرفته‌اند. در این تعریف منظور از محتوا هر چیزی است که برای بیان اطلاعات ارزشمند از آن استفاده می‌شود. محتوا می‌تواند متن، عکس، ویدئو و یا حتی پیام‌هایی در قالب صوت باشد. بنابراین می‌توان گفت محتوا “متن نوشته شده جهت ارتقاء رتبه سایت”، اینفوگرافی یا مقالات طولانی علمی نیست؛ محتوا هر چیزی است که یک پیام را به مخاطب مخابره کند. هر چیزی!!!!

چرا باید از محتوای ارزشمند در بازاریابی دیجیتال استفاده کرد؟

شاید مهم‌تر از درک مفهوم بازاریابی محتوا، درک اهمیت آن در بهبود کسب و کار است. برای فهمیدن بهتر و شناخت این مهم بهتر است ابتدا با چهار مرحله از چرخه خرید آشنا شویم.

  • اطلاع و آگاهی

شاید پیش از مرحله آگاهی، بتوان گفت مرحله نیاز وجود دارد. اما ممکن است با وجود نیاز، شخص از وجود راه حل برای نیاز خود آگاه نباشد. بنابراین اولین مرحله از چرخه خرید، اطلاع و آگاهی از وجود روش حل مشکل و نیاز است.

  • تحقیق و بررسی

هنگامی که فرد از وجود راه حل آگاه شد، اقدام به تحقیق و پرس‌و‌جو در این رابطه می‌کند. به عنوان شخصی که به یک خودرو نیاز دارد، شروع به جستجو در مورد انواع خودروهای موجود نموده و به دنبال گزینه‌هایی است که می‌توانند نیازهای او را مرتفع سازند.

   فرایند چرخه خرید یک محصول
  • مد نظر قرار دادن (انتخاب اولیه)

در این مرحله می‌توان گفت فرد تبدیل به یک مشتری بالقوه شده و اقدام به مقایسه محصولات مختلف از فروشندگان متفاوت می‌کند. در نهایت وی یک محصول با کیفیت و با قیمت مناسب را مد نظر قرار می‌دهد.

  • خرید

مشتری با کسب اطلاعات بیشتر و اتخاذ تصمیم نهایی، برای انجام خرید اقدام می کند.

هرچند که بازاریابی محتوا در هر چهار مرحله از چرخه خرید نقش ایفا می‌کند، اما می‌توان نقش آن را در گام‌های ابتدایی بیشتر دانست. اطلاع‌رسانی گسترده و انتشار محتوای هدفمند در مورد محصولات یا خدمات کسب و کار، سبب می‌شود افراد از وجود آن‌ها آگاهی یابند. همچنین در مرحله تحقیق و بررسی، خریدار با کسب اطلاعات مفید و ارزشمند از محصول یا خدمت عرضه شده، به مسیر مناسب جهت تبدیل شده به یک مشتری بالقوه هدایت می‌شود. در صورتی که بازاریابی محتوا برای دو گام اول خرید به درستی اجرا شده باشد و سایر عوامل دیگر مانند کیفیت و قیمت تعیین شده مناسب باشند، خریدار تبدیل به یک مشتری حقیقی برای کسب و کار خواهد شد.

هدف بازاریابی محتوا

طبق آنچه پیش از این بیان شد، می‌توان گفت هدف بازاریابی محتوا جذب و حفظ مشتریان با ایجاد و گردآوری مداوم مطالب ارزشمند و مرتبط است. اجرای مداوم و یکپارچه این فرایند بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال است. برای درک بهتر هدف بازاریابی محتوا ابتدا باید به چند نکته مهم اشاره شود؛ اول، بازاریابی محتوا روشی برای نجات از ورشکستگی و حل مشکلات کسب و کار نیست. دوم، بازاریابی محتوا روشی برای پیروزی سریع و پیمودن راه صد ساله در یک شب نیست. سوم، بازاریابی محتوا نیاز به داشتن متخصص دارد. چهارم، بازاریابی محتوا نیاز به هزینه زیاد ندارد.

نکات مهم در مورد تهیه محتوای اینترنتی

بازاریابی محتوا یک روش موثر برای ایجاد اعتماد در مخاطبین و جذب اعضای جدید به مجموعه مشتری‌های کسب کار است. اما ایجاد چنین شرایطی نیاز به داشتن تعدادی شرط اولیه است. اختصاص مناسب زمان و نیروی انسانی متخصص از اولین پیش‌نیازهای موفقیت در بازاریابی محتوا است. بطور معمول برنامه‌ریزی انجام گرفته در استراتژی بازاریابی محتوا بصورت میان مدت و یا حتی بلند مدت صورت می‌گیرد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در مدت بسیار کوتاه نتایج ثمربخش شگفت‌انگیز از این نوع بازاریابی مشاهده نمود. اما درصورت استفاده از استراتژی مناسب و اجرای مداوم و برنامه‌ریزی شده آن، می‌توان تضمین نمود که تحولی اساسی در سوددهی کسب و کار ایجاد شود.

مزایای بازاریابی محتوا

بسیاری از متخصصان پایه و اساس بازاریابی دیجیتال را تولید و ارائه محتوای مستمر و با کیفیت می‌دانند. از این‌رو می‌توان گفت بدون محتوای غنی، چیزی برای ارائه و اشتراک‌گذاری در کانال‌های مختلف دیجیتالی وجود ندارد. همانطور که پیش از این نیز بیان شد، بازاریابی محتوا بخش اساسی و غیرقابل حذف در بازاریابی دیجیتال امروزی است. بنابراین با شناخت صحیح از بازاریابی دیجیتال، نیازی به بیان مزایا و منافع بهره‌گیری از بازاریابی محتوا نیست. با این وجود، جهت شناخت بهتر کارکردها، در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایا و دستاوردهای آن اشاره شده است:

  • افزایش امکان دیده شده و شهرت نام تجاری (برند)!

با تولید محتوای غنی و انتشار آن‌ها، ذهنیتی عمیق از نام تجاری و برند کسب و کار در مخاطبین ایجاد می‌شود. این دستاورد را می توان بلندترین گام در جهت موفقیت و توسعه بازاریابی دانست.

  • توسعه روابط پایدار با مخاطبین

به اشتراک‌گذاری اطلاعات سودمند با مخاطبین، امکان برقراری ارتباط دو طرفه را فراهم نموده و تداوم این کار، موجب پایداری این تعامل خواهد شد.

  • ایجاد اعتماد و حس وفاداری در مشتریان فعلی و بالقوه نسبت به کسب و کار

دریافت اطلاعات از یک منبع ثابت، حس وفاداری و اعتماد را به مرور زمان در مشتریان و خریداران ایجاد می کند. این حس وفاداری به معنی تبدیل شدن به یک مشتری دائمی و انجام تبلیغات از سوی آن ها برای کسب و کار است.

  • ایجاد قدرت و اعتبار

تولید اطلاعات مستند و معتبر از سوی یک منبع، آن را تبدیل به یک مرجع علمی-خبری قدرتمند خواهد کرد.

  • ایجاد ترافیک هدفمند به وبسایت

انتشار مداوم اطلاعات از طریق وبسایت، بلاگ یا رسانه‌های اجتماعی موجب دریافت ترافیک دائمی و مفید خواهد شد. بسیاری از کاربران ممکن است به صورت روزانه یا هفتگی جهت بررسی اطلاعات جدید به وبسایت مراجعه نمایند.

  • فراهم شدن بستر ارتباط دوجانبه و دریافت نظرات کاربران

با اشتراک‌گذاری اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها، بستر ارتباط دوجانبه و دریافت نظرات و پیشنهادات از سوی مخاطبین را فراهم می‌آورد.

  • جهت دهی به مخاطبین و خریداران

انتقال اطلاعات ارزشمند از محصول یا خدمات کسب و کار، علاوه بر جلب توجه خریداران، فرایند تصمیم‌گیری آن‌ها جهت خرید را نیز تسریع می‌بخشد.

  • تبلیغات محصول یا خدمات بدون پرداخت هزینه

جذب افراد و خریداران از طریق اطلاعات سودمند و تبلیغات پنهان در قالب این اطلاعات، علاوه بر بازدهی بسیار بالا، هزینه مالی نیز در پی نخواهد داشت.

مهمترین مزایای بازاریابی محتوا

چالش های تولید محتوا

با وجود مزایای مثبت گوناگون، این سوال مطرح می شود که چرا بسیاری از مدیران از بازاریابی محتوا استفاده نکرده و یا در اجرای موفق نیستند؟ جواب این سوال عدم داشتن برنامه هدفمند برای بازاریابی محتوا و اشتباه در انتخاب افراد متخصص است. بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی کسب و کارهای کوچک برای استفاده از این نوع بازاریابی در ادامه آورده شده است:

  • تعیین اهداف مناسب برای بازاریابی محتوا
  • داشتن توانایی برای درک نیازها و علاقه‌مندی‌های مخاطبین
  • داشتن زمان و منابع کافی برای تولید محتوا
  • داشتن یک طرح و نقشه‌راه بازاریابی محتوا
  • نوشتن محتوای متمرکز، یکپارچه و واضح
  • داشتن درک بالا برای تعیین نوع و قالب محتوا
  • تعیین محل و زمان مناسب انتشار محتوا
  • تولید مداوم محتوای با کیفیت، ارزشمند و انتشار منظم آن‌ها
  • اندازه‌گیری میزان اثربخشی محتوای تولیدی
  • اثبات بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا