بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چیست؟ (تعریف بازاریابی دیجیتال)

در تعریف ساده، بازاریابی دیجیتال به معنی ترویج محصولات، خدمات و یا برند یک کسب و کار از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی است. بازاریابی دیجیتال کاملا متفاوت از بازاریابی سنتی بوده و در آن یک سازمان یا شرکت با استفاده از کانال های مختلف و روش های علمی اقدام به گسترش کسب و کار خود می‌کند.

مقدمه‌ای بر بازاریابی دیجیتال

امروزه قدرت کانال‌ها و رسانه‌های دیجیتالی به حدی رسیده است که مردم اطلاعات مربوط به زندگی روزمره و حتی خرید خود را از این طریق دنبال می کنند. افراد در هر زمان و مکان از طریق دستگاه‌های همراه خود می‌توانند دسترسی سریع به حجم زیادی از اطلاعات منتشر شده بر روی رسانه‌های دیجیتالی را مرور نمایند. یکی از هدف‌های اصلی کاربران فضای دیجیتالی جستجو برای یافتن منبعی جهت انجام خرید یا درخواست خدمات است. نیاز به کسب اطلاعات از جانب مشتری‌ها به قدری زیاد بوده که آن‌ها اطلاعات لازم را پیش و حتی پس از انجام خرید خود انجام می‌دهند. بنابراین مشتریان انتظار دارند ارتباط میان آن‌ها و ارائه‌کنندگان کالا یا خدمات بطور مداوم امکان‌پذیر باشد. نکته قابل اهمیت در این میان افزایش تمایلات مشتریان برای کسب اطلاعات پیش از خرید است. تحقیقات نشان می‌دهد در آینده بیش از ۷۰ درصد تحقیقات و مطالعات مشتریان، قبل از حضور در محل خرید و یا درخواست خدمات انجام خواهد گرفت. چنین وضعیتی می تواند باعث خشنودی و یا نا امیدی صاحبان کسب و کارها و شرکت‌های تجاری گردد. حضور مناسب و حساب شده در فضای بازاریابی دیجیتال توسط یک مدیر سبب جذب مشتریان بالقوه بیشتری برای وی و کسب و کارش خواهد شد. از طرف مقابل در صورت عدم شرکت و یا نداشتن برنامه ریزی مناسب برای حضور در بازاریابی دیجیتال، مطمئنا عرصه را برای رقیبان خود بازخواهند گذاشت.

Digital-Marketing-1دنیای بازار امروز دنیای بازی در فضای دیجیتال و اینترنت است. خریداران بالقوه خواهان کسب اطلاعات در هر زمان و از طریق کانال‌های مختلف هستند. به یقین می‌توان گفت ارسال ایمیل، تبلیغات در فیس‌بوک و یا پخش آگهی‌های تلویزیونی کافی نیستند. کلید موفقیت بازاریابی امروز همزیستی با مشتریان است و چنین امری جز با ارائه اطلاعات از طریق تمامی کانال‌های دیجیتال امکان‌پذیر نخواهد بود.

دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال

همانطور که بیان شد نفوذ رسانه‌های دیجیتال در زندگی روزمره امروز به حدی است که افراد زمان زیادی را صرف مرور اطلاعات منتشر شده در آن‌ها می کنند. دسترسی آسان به اینترنت از طریق رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های همراه سبب می‌شود کاربران در هر مکان و زمان بتوانند از این رسانه‌ها استفاده نمایند.

رسانه‌های دیجیتال یک منبع بزرگ در حال رشد از سرگرمی، اخبار، بازار کسب و کار و تعاملات اجتماعی هستند که حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در این میان علاوه بر اطلاعات منتشر شده از جانب یک کسب و کار، نظرات دوستان، آشنایان و بستگان نیز در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. اغلب مشتریان به نظرات اطرافیان خود اعتماد بیشتری نسبت به مطالب منتشر شده در یک وب سایت یا شبکه اجتماعی دارند. نظرات و پیشنهادات اطرافیان معمولا حول یک برند و نام تجاری شاخص که تجربه خوبی از خرید برای آن‌ها رقم زده می‌گردد. مردم به دنبال برندهای قابل اعتماد و شرکت‌های شناخته شده‌ای هستند که تعامل مناسبی با مشتری داشته و متناسب با نیاز آن‌ها عمل می‌کنند. در دنیای امروز برای تبدیل شدن به یک برند شاخص علاوه بر کیفیت در محصولات و خدمات، حضور فعال در جامعه دیجیتالی و اینترنتی نیز غیر قابل انکار است.

در حقیقت می توان بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی را موتور حرکت کسب و کارهای بزرگ و کوچک امروزی دانست. این نوع از بازاریابی پلی میان تکنولوژی‌های الکترونیکی امروزی و روانشناسی بازار و مشتری ایجاد می‌کند.

Digital-Marketing-2

مزایای استفاده از بازاریابی دیجیتال

همانطور که پیش از این نیز گفته شد در دنیای امروز بهره مندی از بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی یک نیاز و ضرورت اساسی هر کسب و کاری محسوب می شود و می توان آن را قاعده هر تجارتی دانست. این ادعا زمانی ثابت می شود که مدیر یک کسب و کار آشنایی کاملی از مزایا و منافع بازاریابی دیجیتال داشته باشد. در ادامه تعدادی از این منافع آورده شده است.

  • دسترسی به بیش از ۲۵ میلیون کاربر اینترنت در کشور
  • جلب اعتماد مشتری‌ها
  • ایجاد شهرت برای نام تجاری (برندسازی)
  • بهینه سازی بلادرنگ عملکرد بازاریابی
  • کنترل دقیق کمپین های تبلیغاتی
  • اشتراک گذاری ساده اطلاعات
  • تعامل دوجانبه با مشتری ها
  • بهینه سازی بلادرنگ عملکرد بازاریابی
  • ارتباط آسان با مشتری ها و کاربران
  • اجرای طرح های بازاریابی برنامه ریزی شده
  • قابلیت اندازه گیری عملکرد بازاریابی
  • کاهش هزینه های بازاریابی نسبت به روش های سنتی
  • ایجاد و ارسال پیام های شخصی سازی شده به افراد
  • افزایش تعداد مشتری و خریداران
  • افزایش سوددهی کسب و کار

جهت مشاهده تصویر بالا در ابعاد بزرگ بر روی آن کلیک نمایید

 

انواع کانال‌های بازاریابی دیجیتال

در حالی که می توان اینترنت را قلب بازاریابی دیجیتال دانست، سایر منابع مانند پیام‌های متنی (پیامک‌ها)، نرم‌افزارهای موبایل، بیلبوردهای تبلیغاتی، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز نقشی در بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کنند. با این حال هزینه بالای برخی از این منابع و درصد پایین نفوذ آن‌ها سبب گشته با وجود برخی کانال های دیجیتالی نوین محو گردند. نسل جدید و تاثیرگذار کانال‌های دیجیتالی را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

۱- وبسایت

وبسایت‌ها از اصلی‌ترین کانال‌های دیجیتالی محسوب می‌شوند. وجود بیش از ۱ میلیارد وبسایت در سرتاسر جهان که حدود ۶۲ درصد از آن‌ها مربوط به امور تجاری و کسب و کار می‌شود گواهی بر این ادعا است. تنها در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ میلیون وب سایت طراحی شده و تعداد کاربران اینترنت به بیش از ۳ میلیارد نفر رسیده است. جالب است بدانید تمامی این تحولات، در عمر ۲۴ ساله فضای اینترنت، روی داده است. کاربران روزانه جهت مرور اخبار، سرگرمی، کسب اطلاعات و یا انجام امور کاری به وبسایت‌های مختلف رجوع می‌کنند و از این طریق حجم زیادی از مطالب را بدست می‌آورند. در دنیای امروز داشتن یک وب سایت جهت معرفی هر کسب و کاری لازم و ضروری است. بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی از طریق این کانال صورت می‌گیرد.

Email-Marketing

۲- بازاریابی از طریق ایمیل (Email Marketing)

در عصر دیجیتال پیام‌های الکترونیکی جایگزین روش سنتی ارسال نامه‌های کاغذی شده‌اند. مزیت‌های استفاده از پیام‌های الکترونیکی از کسی پوشیده نبوده و به همین جهت است که تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۴ میلیارد آدرس ایمیل فعال در جهان وجود دارد. دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه‌ها و تلفن‌های همراه امکان مرور پیام‌های دریافتی حساب ایمیل را برای کاربران در هر زمان و مکان آسان می‌سازد. عدم نیاز به پرداخت هزینه جهت ارسال پیام و درصد بالای نفوذ‌پذیری، سبب گسترش و پررنگ شدن نقش این کانال در بازاریابی دیجیتال امروزی شده است.

 

۳- وبلاگ و بازاریابی محتوا (Content Marketing)

وبلاگ‌ها یکی از منابع مهم دریافت اطلاعات و دانش برای کاربران اینترنتی هستند. روزانه حجم عظیمی از مطالب از طریق وبلاگ‌ها در سطح وب منتشر می‌شوند و نظر بسیاری از مخاطبین را به خود جلب می کنند. بیان مزیت ها یا مقایسه میان چند محصول، یافته های جدید علمی و صنعتی، اخبار، آموزش ها، متون ادبی و هنری و … از جمله مطالبی هستند که از طریق وبلاگ ها منتشر می گردند. داشتن محتوای غنی و جذاب به افزایش محبوبیت یک مطلب کمک شایانی می کند. یک بازاریاب مجرب اهمیت استفاده از وبلاگ ها و بازاریابی محتوا را به خوبی درک کرده و از آن در استراتژی بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی خود استفاده می کند.

  Content-marketing1
 Social-Media  

۴- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

امروزه رسانه های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم به آسانی قابل دسترس همگان است. علاوه بر این رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری نسبتا ارزان قیمت، در بسیاری از سازمان ها و شرکت های تجاری برای بازاریابی و برندسازی یک محصول استفاده می شود.

وب سایت های شبکه های اجتماعی به افراد امکان تعامل با یکدیگر و برقراری ارتباط میان آن ها را می دهند. کلید موفقیت برای کسب و کار در هر صنعتی، شناسایی دقیق رفتار و افکار مخاطبان خود است. رسانه های اجتماعی این امکان را فراهم می کنند تا با تعامل دوجانبه، شناخت مخاطبان به راحتی انجام شود. شبکه های اجتماعی با ایجاد شرایط برقراری ارتباط با مشتری های جدید و بالقوه و البته فراهم آوری فضایی برای اشتراک گذاری اطلاعات در قالب محتوا، عکس و یا ویدیو، می توانند امکان جذب آن ها به عنوان مشتری های همیشگی را ایجاد نمایند.

 

۵- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

یکی از روش های بازاریابی دیجیتالی، استفاده از ویدیو و نمایش اطلاعات از طریق فیلم می باشد. امروزه این مساله بسیار مورد توجه است به این دلیل که تماشای یک فیلم تاثیر بیشتری را نسبت به مقاله و اطلاعات متنی بر روی مخاطبان می گذارد. در بازاریابی دیجیتال ساخت ویدیو باعث می شود تا نظر مخاطب تا حد زیادی جلب شود و تصاویر در ذهن مخاطب ثبت گردد.

بازاریابی ویدیویی یک راه بسیار خوب در مقابل با بازاریابی مبتنی بر متن است. در صورتی که به درستی انجام شود و در واقع پیام بازاریابی از طریق ویدیو به مشتریان رسانده شود، می تواند به نام تجاری شما کمک کند و مصرف کنندگان جدید را به مشتریان بالقوه تبدیل کند.

Video-marketing
 Game-Marketing

۶- بازاریابی بازی‌های دیجیتال (Gaming Marketing)

بازی‌های دیجیتالی کانال دیگری بازاریابی هستند که اخیرا به دلیل نفوذ عمیق در ذهن افراد مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ قرار گرفته‌اند. در این نوع از بازاریابی سعی می‌گردد تبلیغات و برند‌سازی از طریق سرگرمی به مخاطب منتقل گردد. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از این‌گونه بازی‌ها برای پلتفرم‌های مختلف تولید و در اختیار کاربران قرار گرفته است. استفاده از این رو بازاریابی معمولا برای شرکت‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود.

عناصر تشکیل دهنده بازاریابی دیجیتال

در یک برنامه بازاریابی دیجیتال عناصر مختلفی نقش بازی می‌کنند. برخی از این عناصر همان کانال‌های دیجیتال و برخی دیگر تکنیک‌ها و روش‌های اجرای برنامه‌ها هستند. ارتباط تنگاتنگی میان هر یک از این عناصر وجود دارد و یک بازاریاب حرفه‌ای باید از ترکیب مناسب آن‌ها برای گسترش کسب و کار استفاده نماید. در زیر لیستی از عناصر تشکیل دهنده یک استراتژی دیجیتال آورده شده است.

جهت مشاهده تصویر بالا در ابعاد بزرگ بر روی آن کلیک نمایید

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

یکی از مفاهیم و اصطلاحات رایج امروزی عنوان “استراتژی بازاریابی دیجیتال” است. بطور معمول تعریف خاصی برای این اصطلاح ارائه نشده و هر کس از دیدگاه کسب و کار خود آن را تعریف می‌کند. با این حال می‌توان استراتژی دیجیتال را به مفهوم فرایند شناسایی، تبیین و اجرای فرصت‌های دیجیتالی دانست که به رقابت و ثمردهی کسب و کار کمک می‌کنند. یک استراتژی دیجیتال شامل طراحی نقشه‌راه پویا برای بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتالی مختلف و عناصر آن‌ها و البته بهره‌مندی از نتایج این فعالیت‌ها است.

Digital-marketing-strategy

در نگاه اول استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار مشابه با استراتژی IT است؛ با این حال تفاوت‌های زیادی بین این دو مفهوم وجود دارد. در استراتژی IT هدف اجرای یک برنامه مشخص بر روی یک یا چند کانال جداگانه است. اما در استراتژی بازاریابی دیجیتال نیاز است فعالیت بطور یکپارچه در تمامی کانال‌های موثر انجام گرفته و نتایج حاصل از هر کانال در سایر کانال‌ها نیز اثر می‌گذارد.

موفقیت در بازاریابی دیجیتال

کارشناسان و صاحب نظران در زمینه بازاریابی دیجیتال انجام سه اصل را کلید موفقیت در این عرصه می‌دانند.

  • داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جهت حضور هدفمند در تمامی کانال ها
  • مدیریت ارتباط و تعاملات پویا با مشتریان و مخاطبین
  • استخراج اطلاعات از نتایج فعالیت ها و اخذ تصمیم
Success-in-Digital-marketing

در بازاریابی دیجیتال شناخت مشتریان به تنهایی کافی نیست. در دنیای امروز مشتریان با توجه به سلیقه خود ممکن است از کانال‌های ارتباطی مختلف استفاده نمایند. بنابراین مدیر بازاریابی باید از تمامی کانال‌ها (شامل وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه، پست الکترونیکی و…) برای ارتباط مستقیم با مشتری استفاده نماید. مشاهده و مرور مطالب از طریق کانال‌های مختلف سبب خواهد شد درک عمیق‌تری از محصولات، خدمات و در نهایت برند شرکت در ذهن مشتری ایجاد شود. تعامل پویا با مخاطبین و مشتریان و بهره‌مندی از پیشنهادات و نظرات آن‌ها می‌تواند مسیر را برای موفقیت در گسترش کسب و کار فراهم آورد.

Success-in-Digital-marketing-2

چالش‌های پیش روی بازاریابی دیجیتال

در کنار بسیاری از نقاط قوت و موثر بازاریابی دیجیتال برخی چالش‌ها نیز در این عرصه وجود دارد. در ادامه به برخی این چالش‌ها اشاره شده است.

۱-گسترش کانال‌های دیجیتال

امروزه مشتریان از کانال‌های دیجیتال متعدد با پروتکل‌ها و مشخصات متفاوت استفاده می‌کنند. حضور مستمر در این کانال‌ها نیازمند یک نقشه و استراتژی از پیش تعریف شده و هدفمند است.

۲-تشدید رقابت

کانال‌های دیجیتال نسبت به رسانه‌های سنتی بسیار ارزان قیمت‌تر بوده و این سبب می‌گردد استفاده از آن برای هر کسب و کاری با هر اندازه امکان‌پذیر باشد. در نتیجه رقابت در آن برای جلب توجه مشتریان بسیار مشکل خواهد بود.

۳- انفجار حجم اطلاعات

مشتریان در معرض حجم عظیمی از اطلاعات جاری در کانال‌های دیجیتال قرار دارند. بنابراین افراد برای انتخاب اطلاعات مناسب و بدنبال آن خرید خود دچار مشکل می گردند.

Digital-Marketing-Challenge

دریافت کتاب آموزش بازاریابی دیجیتال با فرمت pdf