بازاریابی از طریق ایمیل

بسیاری تصور دارند که بازاریابی ایمیلی یک روش قدیمی است و با رشد روز افزون  رسانه های اجتماعی و بازاریابی موبایل توجه به بازاریابی ایمیلی کم شده است و حتی برخی از افراد سعی دارند تا بازاریابی ایمیل را مرده جلوه دهند. اما متاسفانه در واقعیت این چنین نیست، در یک بازاریابی قوی محتوا، ایمیل قدرتمند تر از همیشه نمایان شده است.

بازاریابی ایمیلی چیست؟

بازاریابی ایمیلی یک راه برای رسیدن به مشتری به طور مستقیم از طریق پست الکترونیکی است. برخلاف اسپمینگ، بازاریابی ایمیلی مستقیما پیغام شما را به دست کسانی که واقعا به کسب و کار شما علاقمند هستند می رساند. مهم نیست که شما چه چیزی را برای فروش و تبلیغ گذاشته اید این فقط یک راه برای معرفی به هزاران مشتری بالقوه به طور مستقیم است که با هزینه نسبتا پایین در مقایسه با تبلیغات و دیگر اشکال رسانه ای می باشد. این پیغام تجاری شما از طریق ترکیب گرافیک، متن و لینک های مستقیم به افرادی که ممکن است هرگز از کسب و کار و محصول شما نشنیده باشند اما آگاه و علاقمند به کسب و کار شما هستند می تواند جذاب باشد. شما می توانید با اجرای این شیوه به مشتریان بیشتری برسید.
بازاریابی ایمیلی یک راه آسان برای بررسی میزان تاثیر در بازدید از وب سایت شما است. به این صورت که پس از ارسال یک پیغام به صورت دسته جمعی تعداد بازدید از وب سایتتان را می توانید ارزیابی کنید که آیا این روش برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر؟

چرا بازاریابی ایمیلی محبوبیت دارد؟

۱- ارسال ایمیل نسبت به سایر روش های ارتباطی بسیار ارزان تر است.
۲- ایمیل به شما این امکان را می دهد تا خود شما پیغام را به مخاطبان برسانید(برخلاف وب سایت که مخاطبان به سراغ شما می آیند.)
۳- بازاریابی ایمیلی برای کسانی که آن را به درستی انجام می دهند بسیار موفقیت آمیز بوده است.

به طور خلاصه ۳ نوع از بازاریابی ایمیلی را ارزیابی می کنیم:

۱- ایمیل مستقیم
ایمیل مستقیم شامل یک پیغام تبلیغاتی در قالب یک ایمیل است به عنوان مثال می تواند یک پیشنهاد خاص را اعلام کند و ممکن است شما فقط برای یک لیست از افرادی ارسال کنید که امید دارید مشتری شما باشند. بنابراین شما می توانید یک لیست از افراد prospect به همراه آدرسشان آماده کنید. همچنین می توان لیستی از آدرس ایمیل شرکت های خدماتی را آماده کرد و پیغام خود را برای آن ها ارسال کنید.

۲- Retention email (ایمیل نگهدارنده)
به جای ایمیل تبلیغاتی فقط به منظور تشویق گیرنده پیام جهت اقدام به انجام کاری( از جمله خرید یک محصول و یا ثبت نام و غیره) ارسال می شود. این نوع از ایمیل معمولا شکل منظمی مثل خبرنامه به خود می گیرد.

email marketing

۳- تبلیغات در ایمیل های دیگران
به جای تولید خبرنامه، می توان خبرنامه های منتشر شده توسط دیگران را پیدا کرد و تبلیغات خود را در ایمیل هایی که آن ها به مشترکانشان ارسال می کنند قرار داد. در واقع می توان گفت بیشتر خبرنامه های ایمیل فقط به همین دلیل ایجاد شده اند یعنی برای فروش فضای تبلیغاتی به یکدیگر.

email-marketing-2

چرا بازاریابی ایمیلی مهم است؟

به این دلیل که این روش گفت و گو در مورد کسب و کار را به یک محیط کاملا شخصی (inbox) انتقال می دهد. در واقع ایمیل مستقیم ترین راه ارتباطی جهت فروش یک محصول را فراهم می کند. به همین دلیل است که بازاریابان آنلاین و دانا به هیچ وجه قصد ترک آن را ندارند.
همه ما به اندازه کافی با خبرنامه های ایمیل و یا هرزنامه ها آشنا هستیم، ایمیل هایی که وقت ما را هدر می دهند و باعث آزار و اذیت می شوند. حال ما برای اینکه یک تبادل ارزشمند داشته باشیم باید چه کاری انجام دهیم؟ اطلاعات با ارزش خود را در یک زمان ارزشمند ارسال کنید، مشترکان شما نیاز به دانستن دارند و آن ها می توانند به شما اعتماد کنند که شما یک شخص بی روح و یا روبات هرزنامه نیستید. محتوای ایمیل خوب روابط شما را با مخاطبان عمیق می کند و این از طریق نوشتن عنوان موضوع موثر و قوی، و محتوای خاص و اشتراک با بقیه فراهم می شود.

مزایای بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از استراتژی های موثر بازاریابی در طیف وسیع ای از کسب و کارها می باشد و به همین دلیل در ایجاد و حفط وفاداری مشتری موثر است. علاوه بر این مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • نسبتا ارزان برای پیاده سازی
  • ایجاد اعتماد و رابطه
  • بسیار سود آور
  •  آسان برای راه اندازی و مدیریت
  •  بدون نیاز به یادگیری

با این حال بازاریابی ایمیلی مخالفان خود را دارد و در واقع آن ها بر این باورند که منجر به اسپم می شود و باعث آزار مشتری می شود. اما تجربه نشان داده است، یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی مستقیم بازاریابی ایمیلی است.

استراتژی های بازاریابی ایمیلی

برای مخاطب یک قسمت عضویت در خبرنامه خود راه اندازی کنید تا افراد بتوانند برای دریافت ایمیل در سایت ثبت نام کنند. بعد از مدتی شما شگفت زده خواهید شد از اینکه سود آوری شما بیش از پیش می شود به این دلیل که شما برای یک لیست از افرادی که علاقمندی خود را برای موضوع پیشنهادی شما نشان داده اند بازاریابی کرده اید. اگر در حال حاضر در وب سایت خود ایمیلی دریافت نمی کنید، شما یک فرصت بزرگ برای افزایش فروش و کسب و کار خود و جذب مشتری را از دست داده اید.

  • ایجاد انگیزه(تشویق)

همیشه در مورد مزایایی که مشتری ها با در نظر گرفتن ایمیل دریافت می کنند فکر کنید بنابراین ایمیل شما باید شامل یک مزیت بزرگ یا انگیزه ای برای تشویق جهت کلیک به وب سایت شما و یا خرید و یا دانلود و یا هر اقدام دیگر که شما نیاز دارید باشد. نمونه های از ایمیل های موثر شامل تخفیف، رایگان، کتاب رایگان، جایزه، قرعه کشی و … می باشد.

  • زمان بندی ایمیل

ایمیل باید در یک زمان مناسب که افراد به احتمال زیاد ایمیل خود را باز می کنند و پاسخ می دهند ارسال شود. زمان بندی شامل ساعت های خاص از روز و حتی روز خاص در هفته که میزان پاسخ بالاتر است انجام شود. همچنی شامل زمان خاص در ماه و ارسال به خصوص در زمان های خاص، رویدادها و یا در تعطیلات و … همچنین منطقه زمانی هم مهم است.

email-marketing-3

آمارهای مربوط به بازاریابی ایمیلی

• از سال ۲۰۱۳ حدود ۹/۳ میلیارد اکانت ساخته شده است که در سال ۲۰۱۷ به ۹/۴ اکانت خواهد رسید.
• روزانه ۲۴۷ میلیارد ایمیل ارسال می شود.
• هر ۱ دلاری که برای ایمیل مارکتینگ خرج می شود به طور میانگین ۲۵/۴۴ دلار برگشت سرمایه دارد.
• اگر تبلیغات کسب و کار خود را از طریق ایمیل مارکتینگ انجام دهیدتعداد مصرف کنندگانی که ایمیل ها را دریافت می کنند ۱۳۸ درصد بیشتر از کسانی هستند که ایمیل دریافت نکرده اند.
• ۴۸ درصد ایمیل ها از طریق موبایل چک می شود.
• ۹۱ درصد مشتریان حداقل روزی یکبار ایمیل خود را چک می کنند.
• کاربران ایمیل در آمریکا در ایمیل های خود روزانه با ۱۱ برند آشنا می شوند در مقایسه با فیس بوک (۹ برند) توییتر(۸ برند)
• ۴۴ درصد از کاربران از طریق ایمیل های تخفیفی مناسبتی مربوط به کسب و کار ها خرید می کنند.
• ۷۲ درصد از کاربران به منطور استفاده از تخفیف های مربوط به کسب و کار، در وب سایت آن ثبت نام می کنند در حالی که تنها ۲/۸ درصد از کاربرانی که آن برند را دوست دارند در وب سایت آن هم ثبت نام می کنند.
• ۳۳ درصد از کاربران با دیدن و خواندن فقط موضوع ایمیل آن ایمیل را می خوانند.
• اگر بازاریاب در ساختار ایمیل خود از تصویر استفاده کند، سرمایه ی بازگشتی بالای ۹ درصد خواهد شد.
• ایمیل هایی که موضوع آن ها کمتر از ۱۰ کاراکتر است ۵۸ درصد نرخ بازشدن ایمیل دارد.
• به طور میانگین تعداد ایمیل های تبلیغاتی دریافتی ۴۱۶ ایمیل در ماه است.
• ایمیل هایی که دارای دکمه یا لینک شبکه های اجتماعی هستند نرخ کلیکی بالای ۱۵۸ درصد دارند.